" Rodes cansades, veus del meu poble.
Llenya, herba d´olives,els bocois on ressonen futurs herois incògnits."

Ermita de Sant Antoni – Menejador

L’inici de l’excursió es troba en l’ermita de Sant Antoni, a Alcoi, pujarem al Menejador a través de senders senyalitzats amb pintura i mollons.

Alcoi és la capital de la comarca de l’Alcoià, el que cal destacar de la ciutat és el seu patrimoni arqueològic, com els jaciments de La Serreta i El Puig; i arquitectònic, en especial el nucli antic de la ciutat on les indústries, barris obrers i cases de la burgesia van conviure en un espai reduït entre valls i rius, a més, el centre històric és un dels millors conservats d’estil modernista. D’altra banda, és coneguda com la ciutat dels ponts al posseir un gran nombre d’aquestes construccions degut a la peculiar orografia marcada per barrancs que condicionen el seu urbanisme. Alcoi ha sigut una ciutat vinculada a la indústria, des del sector tèxtil, metal·lúrgic i la indústria paperera, fins al sector químic, farmacèutic i alimentari hui en dia. Actualment és el sector serveis el predominant, fent especial insistència en el turisme i la restauració.

Quan arribem a Alcoi ens dirigirem cap al poliesportiu municipal, passat el poliesportiu la carretera agafa dos direccions, una que es dirigeix al Santuari de la Font Roja i una altra amb direcció a l’ermita de Sant Antoni, agafarem aquesta última. Arribats a l’ermita on deixarem el cotxe començarem la ruta, seguirem una senda que discorre per el cordal de la serra del Menejador, és un sender evident en alguns trams i més difícil de seguir en altres, està senyalitzat amb mollons. Arribarem a dos encreuaments, en el primer girarem a l’esquerra i en el segon a la dreta per a continuar per la senda, ambdós encreuaments estan senyalitzats amb mollons. L’inici de la senda ja presenta una pendent acusada, així que cal prendre-se’l amb calma i agafar un ritme adequat per a no cansar-se tot just començar l’excursió.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A partir del segon encreuament el sender es torna un poc més empinat fins que guanyem la part alta del cordal de la serra. A partir d’aquest punt la senda discorre per zones prou incòmodes, però val la pena per les vistes que ens ofereix aquest tram del recorregut, on podem observar clarament les zones de solana i ombria de la Fon Roja, en la cara d’ombria hi ha bosc de carrasques mentre que en la cara de solana trobem zones de matoll, alguns rodals de carrasques i pinades de repoblació. Aquest tram de l’excursió que recorrem per la cresta de la serra està senyalitzat amb mollons. Des de l’inici de la ruta fins a aquest punt cal comptar una hora i mitja de recorregut.

Després de travessar la cresta de la Font Roja arribarem a una zona més àmplia i plana, la senda es troba en bon estat de conservació i ens trobarem un paisatge que pot recordar al típic de la devesa. Durant aquest tram del recorregut podrem observar zones habilitades per als apicultors i la producció de mel. Seguint aquesta senda arribarem fins la cava Simarro, un imponent pou de neu degut a les dimensions que presenta. Aquesta part de la ruta la podem fer més o menys en una hora.

Des de la cava hem de pujar per la senda fins arribar al vèrtex geodèsic del Menejador (1356 m.), en aquest tram la senda torna a pronunciar-se, així que caldrà agafar un ritme adequat per a l’últim ascens. Des del cim podem contemplar l’atapeït bosc de carrasques que pobla l’ombria, a la tardor, fleixos i aurons posen una nota de color entre les carrasques. El Menejador es troba en el Parc Natural del Carrascar de la Font Roja que alberga el millor exemple de conservació del bosc autòcton valencià en la província d’Alacant.

Tornarem per la mateixa ruta que hem utilitzat per a la pujada, serà un recorregut d’anada i tornada.