" Rodes cansades, veus del meu poble.
Llenya, herba d´olives,els bocois on ressonen futurs herois incògnits."

Quatretondeta – Pla de la Casa

Començarem la nostra excursió a Quatretondeta, la pujada al cim del Pla de la Casa la realitzarem per pistes i sendes que es troben en bon estat de conservació, senyalitzats amb pals i pintura blanca i groga.

Quatretondeta és un xicotet i acollidor municipi de muntanya situat en la comarca de El Comtat, l’economia local es basa pràcticament en l’agricultura de secà tradicional amb el cultiu de l’oliva i l’ametla en camps de reduïda grandària ja que el seu terme posseïx una orografia molt abrupta amb nombrosos barrancs i alts cims. Per la seua ubicació geogràfica sol garantir la neu tots els hiverns.

Una vegada arribats a Quatretondeta deixarem el poble a l’esquerra per una xicoteta carretera fins que arribem a una pista a mà dreta amb un cartell que descriu la ruta, seguirem per la pista fins a arribar a un depòsit d’aigua on podrem deixar el cotxe. A partir d’ací comencem la ruta per la mateixa pista on hem deixat el cotxe serpentejant entre camps d’oliveres i ametlers acostant-nos poc a poc a la vessant nord de la serra Serrella, els camps de cultiu van deixant pas a zones de pins, alzines, estepes, argilagues i romer. Damunt de nosaltres, podrem observar la Cova Foradà i Els Frares. Finalment, seguint la pista arribarem a la Font de l’Espinal on podrem prendre aigua. Aquest tram de l’excursió el podrem realitzar perfectament en mitja hora aproximadament.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En la font, la pista es transforma en senda que va ascendint progressivament zigzaguejant per zona de pinar. Per la dreta apareixen uns quants ramals que ens conduïxen fins al peu de Els Frares, val la pena acostar-se encara que ens desviem de la ruta ja que formen un paisatge extraordinari i digne de contemplar, com a màxim tardarem 20 min. Els Frares són unes capritxoses formes geològiques en forma de pinacle formats per l’acció erosiva del vent, gel i aigua sobre la roca. Una vegada contemplades aquestes formacions rocoses tornarem a la senda que havíem deixat per a seguir amb la ruta arribant fins una presa d’aigua, la Font del Cirer. Des d’ací la senda torna a transformar-se en pista que puja fins al tossal Borrell, una zona de pas entre les crestes de la Serrella i el Pla de la Casa. Durant aquesta etapa del recorregut hi ha uns quants trams on la senda es pronuncia, però no és preocupant, amb un ritme adequat per a l’ascens pujarem sense problemes. Aquest tram de l’excursió, comptant el desplaçament als Frares ho podem completar en una hora sense dificultat.

Uns metres després de passar per la presa d’aigua, veurem a mà esquerra un pal indicador que ens desvia per una senda on ens trobarem un gran pi gitat, dóna el mateix que continuem per la pista o per aquesta senda perquè arribarem per ambdós direccions al mateix tossal on trobarem un altre pal indicador que assenyala la pujada cap al cim del Pla de la Casa. A partir d’ací la senda s’empina prou, per tant, ens ho prendrem amb calma i agafant un bon ritme no tindrem dificultat a l’hora de pujar, ascendirem entre un paisatge de matoll fins guanyar la part alta de la muntanya, seguirem fins a arribar a una gran esplanada en què trobarem una cava. Prop de la cava veurem la pujada final al cim que està rematat amb una xicoteta creu, el cim del Pla de la Casa (1379 m.) ens ofereix unes vistes privilegiades de la serra de la Safor per el nord, serra de Bèrnia per l’est, la serra d’Aitana per el sud i les valls d’Alcoi i el Montcabrer per l’oest.

Des del cim tornarem per el mateix camí que hem utilitzat per a pujar, és un recorregut d’anada i tornada.