" Rodes cansades, veus del meu poble.
Llenya, herba d´olives,els bocois on ressonen futurs herois incògnits."

Font de l’Arbre – Aitana

Començarem la nostra excursió en la Font de l’Arbre, en el terme municipal de Confrides, a les faldes de la serra d’Aitana. La serra d’Aitana, entre les comarques de la Marina Baixa i El Comtat, és el sostre de la província d’Alacant amb els seus 1.558 m. d’altura. Serà una ruta a través de pistes i sendes des de la Font de l’Arbre amb pals de senyalització i senyals blanques i grogues.

Confrides és un xicotet municipi situat en la zona septentrional de la serra d’Aitana en la comarca de la Marina Baixa. La seua economia es basa principalment en l’agricultura, encara que la seua proximitat amb els nuclis turístics, especialment a Castell de Guadalest, han fet sorgir un nucli en el sector serveis recolzat per el turisme rural. És un dels pobles més alts de la província d’Alacant, s’eleva sobre els 785 m. en la part superior de la Vall de Guadalest fent frontera amb una de les zones més muntanyoses de la província, la qual cosa ofereix moltes possibilitats per als excursionistes.

Quan arribem a Confrides entrarem en el poble, i al poc d’entrar veurem el cartell que ens indica la pujada a la Font de l’Arbre, la pujada és per pista asfaltada fins la mateixa Font de l’Arbre on deixarem el cotxe. A partir d’aquest punt és on començem la ruta, des d’ací agafarem una pista que ascendeix a Aitana que després gira cap a l’est avançant a través d’una repoblació de pi. La pista principal té diverses bifurcacions, però les que poden despistar estan senyalitzades amb pintura blanca i groga. La pista acaba en la Font de Forata, on es separa en direcció cap a Benifato i el cim d’Aitana. Durant aquest primer tram de la Font de l’Arbre a la Font de Forata veurem unes quantes caves: les caves del Clot del Pas, el Clot del Ventisquer (apartat de la pista, davall les parets d’Aitana), el Pou de la Carrasca (apartat de la pista), la cava de la Font de Forata i el Pou del Bardal (de camí al Pas de la Rabosa). Vindrem a tardar en realitzar aquest primer tram del recorregut una hora més o menys.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Des de la Font de Forata seguirem la ruta en direcció est cap al Pas de la Rabosa, però abans de pujar podem desviar-nos un poc de la ruta per la dreta per a pujar a la Penya Forata, un arc de roca natural. Quan tornem després de contemplar la Penya Forata, pujarem al Pas de la Rabosa, un estret pas entre la muntanya que ens permet passar a la zona del cordal d’Aitana. La senda per la que anirem fins arribar a la zona de pujada al Pas de la Rabosa és una senda botànica. La senda es troba en molt bon estat però quan arriba a la zona de pujada al Pas de la Rabosa es complica un poc perquè es perd entre la muntanya fins arribar al pas, però no suposa cap problema si anem poc a poc i xafant bé.

Després de passar Rabosa ens toparem amb l’espectacular avenc del Partegat, descendirem paral·lels a l’avenc, el rodegem i girem a la dreta per a seguir per la senda que es dirigeix cap al cim. El punt més alt al que podem arribar és un molló que hi ha a 1.550 m. d’altura, el vèrtex geodèsic queda fora del nostre abast ja que es troba dins de les instal·lacions militars. És una verdadera pena que una muntanya tan emblemàtica com Aitana tinga el seu cim profanat per antenes i radars. Des del “nou” cim podrem contemplar cap al nord Serrella i la Xortà, cap a l’est la serra de Bèrnia, cap al sud el Cabeçó d’Or, el Puig Campana i la línia de costa desde Benidorm fins a Santa Pola. Aquest segon tram de l’excursió el podrem realitzar en una hora i mitja perfectament.

El camí de tornada el farem per el mateix que hem utilitzat per a l’ascens, passant de nou per les caves fins a arribar a la Font de l’Arbre en un recorregut d’anada i tornada.