" Rodes cansades, veus del meu poble.
Llenya, herba d´olives,els bocois on ressonen futurs herois incògnits."

La senda dels nevaters de Salem

La nevera del Paller i el BenicadellLes neveres de Salem complementen la xarxa de neveres del Benicadell, on figuren construccions d’un elevat valor etnològic com la monumental nevera del Benicadell o les neveres de Carcaixent. Seguirem una ruta lineal que consta d’uns 11 quilòmetres entre l’anada i la tornada, prou senzilla malgrat la costera inicial i que la pot realitzar qualsevol persona que compte amb un mínim estat de forma. Durant els segles XVII i XIX, quan començaven les nevades, els habitants de Salem recorrien la Foia del Benicadell per a recollir la neu i omplir les neveres de gel. Per la nit carregaven els matxos i la baixaven a Xàtiva i als pobles de la Ribera. Les neveres quedaren en desús cap a finals del segle XIX, però en l’any 1926 com a conseqüència de l’anomenada “nevada grossa”, encara es va realitzar una última collita. Durant aquest recorregut podrem rememorar, si tirem d’imaginari, el camí que seguien aquells collidors de neu.

La caseta del SastreLa ruta s’inicia a Salem, una menuda població de la Vall d’Albaida situada als peus de l’imponent Benicadell. Accedirem a peu a l’ajuntament on uns senyals ens duran al llavador del poble, vorejarem la fàbrica de Font Salem per la dreta i accedirem a la carretera del port de Salem a Beniarrés. Seguint una mica aquesta carretera, a l’esquerra veurem un camí amb un senyal vertical amb marques verdes i blanques (SL) que ens indica la direcció a la font, castell i nevera de la Barcella. Ascendirem per un camí prou costerut fins que arribem a la font de la Barcella, un brollador obrat en pedra i ubicat junt una antiga galeria estreta coberta amb una volta, construïda pels musulmans per aprofitar l’aigua. Ara continuem per una ombrívola senda molt bonica que arriba a la caseta del Sastre, un antic i solitari mas de magnífiques vistes. Continuem l’ascensió i arribem a un camí de terra, el Camí del Corral de Poldo, ací cal anar amb compte perquè encara que el senyal estiga posat a la dreta del camí, hem d’anar cap a l’esquerra, si seguim per la dreta el camí es dirigeix a la carretera del port de Salem.

El Benicadell i al fons el Montcabrer Nosaltres continuem per l’esquerra però no sense abans dirigir la vista per admirar el regall i cim del Benicadell, molt cridaners i visibles des d’aquest punt. Anirem caminant per una còmoda pista forestal podent gaudir en tot moment d’unes meravelloses vistes de la Vall d’Albaida. Arribarem a una bifurcació, la de la nevera del Paller, que seguirem per una senda que ens acosta per primera vegada al vessant sud del Benicadell on distingirem ràpidament el pantà de Beniarrés. Al final de la senda arribarem a l’Alt de la Sima, una magnífica talaia natural fita dels termes de Salem i Beniarrés on es troba el mirador de la Foia, que tan sols per les vistes que ens ofereix del Benicadell i la Mariola compensen l’ascensió. Davant nostre s’obri tota l’exuberant ombria del Benicadell, declarada Paisatge Protegit. Aquest sembla un bon lloc per fer una parada i pegar un mosset tranquil·lament gaudint de les vistes.

Nevera del PallerAl bell mig de l’Alt es troba la nevera del Paller, de planta circular amb uns 13 metres de diàmetre exterior, construïda en maçoneria i morter i taulells massissos d’argila. Aprofitant pel sud la costera de la muntanya, per anivellar la nevera es va construir una plataforma circular d’uns 5 metres d’amplària, falcada per un muret prou deteriorat que compta amb unes escales obrades amb les quals accedirem a la nevera. Compta amb una capacitat estimada d’uns 1.140 m3, encara que al fons es troba una enorme figuera, gran quantitat de vegetació, sediments i nombroses teules àrabs, restes evidents de la desapareguda cúpula.

Ara el que fem és tornar pel mateix camí, en baixada i amb vistes a la vall de Perputxent. Arribats a la pista, continuarem per la dreta, davant nostre, al fons, veurem el corral de Poldo i un poc més a la dreta un tossal molt característic i cridaner, és la mola del Castellet o de la Barcella, on es troben les restes d’un castell malgrat no siga visible des d’aquest punt i cap al qual ens dirigirem. Arribarem a la vessant est de la Barcella on un panell ens il·lustra amb la història del castell de la Barcella, d’origen musulmà.

Nevera de la BarcellaSeguirem un sender cap al sud, de nou amb vistes sobre la vall de Perpuxent, fins topar-nos amb el coll de la mola i la nevera del Castellet. Construïda en el segle XVIII, ens trobem davant una nevera de planta circular, construïda a favor de la costera del tossal i anivellada amb un marge de terra artificial. Queden escasses restes del mur perimetral, pel qual no és possible determinar el nombre i posició de les portes d’accés. El pou interior, excavat la meitat inferior directament a la roca, compta amb un diàmetre d’uns 11 metres, una fondària de 8 i una capacitat estimada de 837 m3 més o menys. La nevera, a l’igual que la propera del Paller, va ser utilitzada fins a finals del segle XVIII i principis del XIX.

La mola del Castellet o de la BarcellaRetrocedim uns metres cap al panell baix la mola, per a pujar, sense cap dificultat dalt del castell islàmic de la Barcella i així poder explorar les poques restes que queden d’ell. La pujadeta no té cap misteri, nosaltres la vam fer camp a través per les zones de més fàcil accés. El castell, utilitzat en el seu temps pels musulmans de les alqueries de la Foia, era anomenat pels àrabs Almaraien, “les dues fogueres”, ja que la seua funció era donar avís a les localitats de Xàtiva al nord i Cocentaina al sud-oest.

Descendirem del castell i vorejarem de nou el vessant est de la mola, ara ja ens toca tornar pel mateix camí per on hem vingut fixant-nos bé on es troba la caseta del Sastre per a connectar amb la senda de Salem. Segur que mentre aneu caminant, amb el Benicadell en tot moment davant vostre, igual que ens va passar a nosaltres, us entren ganes d’explorar aquesta meravellosa serra des d’altres vessants.