" Rodes cansades, veus del meu poble.
Llenya, herba d´olives,els bocois on ressonen futurs herois incògnits."

Beniatjar – Benicadell

Començarem la nostra excursió en la casa de Les Planisses, en el terme municipal de Beniatjar, a les faldes de l’ombria del Benicadell. La serra del Benicadell fa de frontera natural entre les províncies de València i Alacant, separant les comarques de la Vall d’Albaida i El Comtat, l’elegant perfil de la seua cresta i les seues condicions de talaia natural fan d’aquesta muntanya un punt de visita obligada per als senderistes. La pujada a la cresta del Benicadell la realitzarem a través de pistes i senders senyalitzats.

Beniatjar és un xicotet poble situat en la vessant nord de la serra del Benicadell en la comarca de la Vall d’Albaida. La seua economia es basa principalment en l’agricultura en camps abancalats en els contraforts de la serra predominant els cultius de secà com la vinya, els cereals i l’olivera. En la muntaya hi ha una extensa zona de pineda i matorral. També, aprofitant l’aigua d’unes quantes fonts per mitjà de basses es cullen creïlles, dacsa i hortalisses. La seua ubicació geográfica sol garantir la neu en els alts de la serra del Benicadell.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Quan arribem a Beniatjar, passarem de llarg la localitat i seguint la carretera al poc d’eixir del poble trobarem un panell informatiu sobre la serra del Benicadell i la seua declaració com a Paisatge Protegit on hi ha una pista forestal en molt bon estat, l’agafem, i seguint la pista arribarem a la casa de Les Planisses on podrem deixar el cotxe. A partir d’ací començarem la ruta, des de la casa de Les Planisses seguim per la mateixa pista en direcció al Benicadell. Després d’un quilòmetre de pista més o menys trobarem la senyalització que ens indica la senda de pujada, a mà esquerra. La senda serpenteja per l’ombria de la muntanya fins a aconseguir la senda que discorre per el cordal de la serra. Des de l’encreuament, podem anar al cim del Benicadell per l’esquerra, o a la cava per la dreta. Aquest primer tram d’excursió el podem realitzar en una hora més o menys sense cap dificultat.

La cava es troba a uns 10 minuts de l’encreuament per la dreta, l’entorn de la cava és un lloc prou agradable per a poder prendre’ns un descans. La cava del Benicadell posseïx unes dimensions considerables i es troba en molt bon estat de conservació. Des d’aquest punt podem observar la senda que seguirem i que discorre per el cordal de la serra que ens porta directes cap al cim. Seguint el camí que hem agafat per a arribar a la cava arribarem novament a l’encreuament per a dirigir-nos aquesta vegada cap a l’esquerra, on es troba el cim. El cim està a una mitja hora de l’encreuament, la part final de la pujada es fa per la cresta, en aquest tram cal anar amb atenció perquè és un poc aeri però la cresta ens proporciona una amplària suficient per a poder arribar fins al vèrtex geodèsic del Benicadell sense problemes, així que si anem a poc a poc i xafant bé no hi haurà perill. El cim (1.104 m.) és una excel·lent talaia que ens ofereix unes vistes privilegiades del pantà de Beniarrés, l’albufera de Gaianes i el Montcabrer. En els dies més clars es pot arribar a divisar Eivissa a l’esquerra del Montgó.

El camí de tornada el farem per el mateix que hem utilitzat per a l’ascens al cim, baixant per l’ombria del Benicadell fins a arribar a la pista i la casa de Les Planisses, és un recorregut d’anada i tornada.